De oude site van Oceaanzicht. Uitgangspunt voor onze zoektocht naar een nieuwe website.
De knalgele website van Oceaanzicht die we in het jaar 2003 maakten was na een paar weken al zichtbaar bij de eerste tien hits van Google. De website was overzichtelijk en informatief, en werd het gezicht van Oceaanzicht. Het bracht ons veel tevreden gasten.


 

De website van Oceaanzicht

 

De ontwikkelingen gaan razendsnel op het internet. Het werd de hoogste tijd voor een nieuwe site passend bij deze tijd.

In april 2013 vroeg ik Joost en Michiel om me te helpen bij het maken van een nieuwe website voor Oceaanzicht. Op deze pagina voeren we je mee op onze reis naar een nieuw ontwerp waarbij we stapje voor stapje steeds wat dichter bij het eindresultaat kwamen.

We wensen je veel plezier bij het bezoeken van onze nieuwe website!
Herkenbaar maar toch anders
Omdat we zochten naar herkenbaarheid zijn we bij de eerste ontwerpen uitgegaan van het oorspronkelijke ontwerp van de website van Oceaanzicht. Het resultaat was daardoor herkenbaar, maar niet echt vernieuwend. We draaiden rondjes en kwamen na ieder ontwerp weer uit waar we begonnen. De enige manier om verder te komen was helemaal opnieuw beginnen.

De website met een andere kleur en een ander lettertype.
ontwerp 2Achtergrond landschap La Palma.
Het bepalen van de sfeer en de kleur van de website
Als uitgangspunt van onze zoektocht naar het ontwerp zijn we uitgegaan van de volgende kernwoorden: La Palma, rust, sereen, schoonheid, poëzie, amandelbloesem en kwaliteit.Om de kleuren te bepalen die we wilden gaan gebruiken hebben we een groot aantal foto´s gemaakt. Deze kleuren zijn met elkaar vermengd om op deze manier tot de ´La-Palma-kleur` te komen.  
De kleuren van het eilandDe kleuren van La Palma met elkaar gemengd
Opzoek naar vormen en kleur. 
Ter inspiratie zijn we op het internet gaan zoeken naar kleuren en vormen die we zelf mooi vonden. Het linker schilderij van Henri Matisse is blauw, maar als je goed kijkt, valt direct op dat het mensfiguur in verschillende tinten blauw is geschilderd. Dit bracht ons op het idee om voor de basis van de website natuurlijke materialen te gebruiken.

Matisse
blauwGeel en blauw
De titelbalk van karton
Michiel kwam met het idee om voor de titelbalk een kartonnen doos te gebruiken waarin de bananen op La Palma worden verpakt voordat ze worden vervoerd naar het vasteland van Spanje. Over het resultaat waren we echter minder enthousiast. We vonden het bruin te sober en niet representatief voor het groene La Palma.      
Karton     

Strand en karton
Achtergrondfoto en karton
Het blad van een bananenplant
Het blad van de bananenplant was een veel betere keuze. Groen is de kleur van het eiland en het blad is opgebouwd uit verschillende kleurtinten. Henri Matisse zou trots op ons zijn geweest.      
 Letters op het blad van een banaan     

Ontwerp 2
Ontwerp 1Ontwerp 3
Achtergrondfoto`s en invoegen van de informatie
Door het plaatsen van een achtergrondfoto geven we de site de sfeer mee van La Palma. De volgende uitdaging was om dit serene, sfeervolle beeld te handhaven in combinatie met de informatie en foto´s die er in geplaatst moeten worden.  

Ontwerp 4
Ontwerp 4Ontwerp 6
Evalueren...
De wandelwijzer van het linker ontwerp was een goed idee voor onze La-Palma-wandelsite maar minder geschikt voor de site van Oceaanzicht. Het middelste ontwerp was interessant vanwege de achtergrondfoto met oceaanzicht. Het rechtse ontwerp sprak ons aan vanwege de mooie landschapfoto met wandelaars. Tevreden, maar nog niet echt overtuigd zijn we verder gaan zoeken naar een andere achtergrondfoto en een minder formele letter voor de titelbalk  
Oceaanzicht La Palma     
Wordt vervolg...     
Joost Claassen
Joost leerde ik kennen in Amersfoort, we voetbalden samen in het vriendenteam van de Posthoorn 6. Joost was een specialist in het nemen van de vrije trap waarbij hij de bal om de muur krulde, waarna de bal buiten het bereik van de keeper verdween in de rechterbovenhoek van de goal. Joost maakte de website voor het voetbalteam.
Toen we jaren later op La Palma woonden en een website nodig hadden dacht ik direct aan Joost. Hij maakt voor ons de knalgele website voor Oceaanzicht en daarna ook lapalma-wandelen.nl en lapalma-rondreis.nl.
Nieuwsgierig geworden naar La Palma plande hij zijn vakantie op ons eiland. Hij keerde enthousiast terug naar Nederland, haalde zijn brevet voor duikinstructeur en opende niet veel later met Nanneke op La Palma de duikschool Casa de Buceo, het duikhuis op La Palma. Tussen het duiken door blijft Joost websites maken. 
 
Michiel Tollenaar
De wereld is klein wanneer je met de Lonely Planet reist. Tijdens een reis door Azië kwam ik Michiel, die ook met de Lonely Planet reisde, meerdere keren tegen in verschillende landen. Eenmaal terug in Nederland is het contact altijd gebleven. Michiel werkte als grafisch ontwerper voor een aantal weekbladen. Enkele jaren geleden ruilde hij het computerscherm in voor een ladder waarop hij tegenwoordig fluitend staat te schilderen. Michiel zou Michiel niet zijn wanneer hij niet uitsluitend gebruik zou maken van ecologische verf. Voor Oceaanzicht wilde hij nog wel een keer zijn computer aanzetten, waarna er een explosie aan ideeën plaatsvond.      
 La Palma met Oceaanzicht   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Desktop version